ASM-Vloergraphics zijn de volgende stap die de Athletic Skills Company zet in het aanbod van de hardware om de eigen beweegfilosofie aan te jagen. Na een succesvolle pilot in Zevenaar komt het product, dat in samenwerking met Janssen-Fritsen werd ontwikkeld, nu op de markt. Jorick Hendriksen van Athletic Skills Company verwacht dat behalve scholen ook in de sportsector en zorgsector vraag zal zijn naar deze stickers die aanleiding geven tot bewegen.
Het Athletic Skills Model (ASM) werd gepresenteerd en 2012 en sinds 2015 zijn er opleidingen. Jorick Henriksen vat het afgelopen decennium nog even kernachtig samen: “Sinds die tijd werken we er hard aan om mensen in beweging te krijgen en hebben we aandacht voor de manier waarop we bewegen. Dat is nog steeds hard nodig, want het merendeel van de jeugd beweegt te weinig. We hebben diverse opleidingsprogramma’s ontwikkeld om dat in de gymlessen en tijdens trainingen toe te passen.”
“De vraag naar meer beweegmomenten gedurende de dag werd steeds groter. Een belangrijke doelgroep daarin is de jeugd. De vraag was: hoeveel bewegen ze nu eigenlijk op school? Het antwoord was duidelijk: niet veel en ook niet genoeg. De twee momenten bewegingsonderwijs per week onder leiding van een vakleerkracht zijn een waardevolle stok achter de deur om beter te leren bewegen, maar niet om voldoende te bewegen.”
Zo is gekeken naar extra momenten buiten de gymlessen en de pauze. “Dat wordt gezocht in de vorm van bewegend leren of beweegmomenten gedurende de dag. Dat zijn beweegactiviteiten tijdens of tussen bepaalde vakken in het basisonderwijs. Er zijn voor- en tegenstanders van deze vorm van bewegend leren. Er wordt veel onderzoek gedaan naar de effectiviteit ervan, ofwel wordt het leren en bewegen er ook beter van. Maar vast staat dat door deze aanpak kinderen in ieder geval wel meer bewegen. En dat is bijvoorbeeld goed voor de hersendoorbloeding, concentratie en afwisseling.”
ASM-Vloergraphics
Vanuit ASM is er aan de ene kant aandacht voor de software, zoals bijvoorbeeld het implementeren van beweegprogramma’s, maar dus ook voor de hardware. “Welke omgeving daagt zoveel mogelijk uit om bewegen op een zo gevarieerd mogelijke manier te doen? De volgende stap na het ontwerp van schoolpleinen, openbare ruimtes, sportvelden, gymzalen en sinds kort zwembaden, is nu een nieuw concept dat bedacht is om te gebruiken in andere schoolruimtes dan de gymzaal.”
Zo zijn er in samenwerking met Janssen-Fritsen ASM-Vloergraphics ontwikkeld. “Het zijn stickers voor in gangen of in de aula van scholen om beweegaanleidingen te creëren en gevarieerde beweegvormen te doen op die plekken. Van rennen, hinkelen, kruipen, mikken tot springen, balanceren en bewegen op muziek. Die omgeving moet er voor zorgen dat het uitnodigend is om in actie te komen. Zowel georganiseerd als ongeorganiseerd kunnen deze gebruikt worden.”
Duurzaamheid
“We zijn ontzettend trots op het resultaat. We merkten dat de ontwerpen in de gymzalen heel veel aanleiding gaven voor spelvormen, waarvan we het gevoel kregen dat je ze ook buiten de gymles om zou willen aanbieden. Leveranciers kwamen dan ook al snel met ideeën voor toestellen elders in de school, maar daar kleven ook nadelen aan en zijn vaak kostbaar. Het andere ontwerp van de vloer en de muren is een vernieuwde manier die we op andere beweegvoorzieningen hebben geïntroduceerd en was iets dat we in de ontwikkeling van het schoolgebouw nog niet veel zagen.”
Op de Sterrenschool in Zevenaar nam men het initiatief om samen met ons een pilot te draaien. In het begin van dit jaar zijn daar stickers aangebracht. “Ze hebben ons gevraagd om de ontwerpen uit het gymlokaal in de rest van de school aan te brengen. Van de pilot hebben we dingen geleerd over de duurzaamheid en materiaal. Vervolgens is er door Janssen-Fritsen een complete lijn van stickers ontwikkeld. Er zijn ontwerpen met én zonder cijfers en letters. Zonder belettering zijn de mogelijkheden groter, maar met belettering geeft het voor sommigen juist ook weer meer aanleiding om er iets mee te doen.”
Pilot
Femke Riphagen is schooldirecteur op de Sterrenschool in Zevenaar en is enthousiast na de eerste ervaringen. “We waren in de zomer van 2021 met ASM een samenwerking aangegaan en zijn bezig met bewegend leren bij verschillende vakgebieden. We wilden er met ASM graag één geheel van maken en hadden in onze nieuwe behuizing een relatief kleine gymzaal tot onze beschikking voor de groepen 1 tot en met 8. We hebben diverse aanjagers binnen de school, wat het mede tot een succes maakt.”
Met een subsidie voor het impuls van het bewegingsonderwijs is de school het traject buiten de gymzaal gestart. “We wilden graag stickers hebben met kleuren en vormen, maar nog niet te specifiek richting taal of rekenen. Boven in onze hal zijn leerruimtes aan beide kanten. Daartussen kunnen kinderen bewegen als ze bijvoorbeeld even naar het toilet moeten. Maar ook de rekendocent gebruikt het voor specifieke opdrachten tijdens de les. De kleuters kunnen er met letters werken en de gymdocent gebruikt het als verlengstuk van de gymzaal. Het wordt dus heel ruim ingezet.”
Totaalaanpak
De Athletic Skills Company laat de scholen zoveel mogelijk vrij met de wijze van gebruik. Jorick Hendriksen: “Het is echt aan de school zelf hoe ze daarmee om willen gaan. De stickers hebben een permanent karakter en men moet zelf de regels en richtlijnen vaststellen. Het moet onderdeel zijn van de totaalaanpak van de hele school. Het heeft te maken met de mate van activering van kinderen. We hebben een materiaalpakket ontwikkeld voor sport- en spelmateriaal voor nog meer variatie hierin.”
De ASM-Vloergraphics zijn in eerste aanleg geschikt voor scholen, maar Hendriksen verwacht dat naast het onderwijs, ook in de sport- en zorgsector vraag zal zijn naar de stickers. “Ik denk en verwacht dat ze populair zullen zijn bij ziekenhuizen, gezondheidscentra en fysiopraktijken. Daar is vaak niet de ruimte of het budget voor apparaten of toestellen. Hiermee bieden we een handzame oplossing voor ook al die doelgroepen.”