Elke maand stelt een van de ruim 1.000 ASM-instructeurs in Nederland, speciaal voor de nieuwsbrief een openbare playlist samen met een TOP 5 video’s op het Athletic Skills Platform. Vanwege de lancering van de Schijf van 10! hebben we deze maand een TOP 10 video’s, met alle tien grondvormen van bewegen uit de Schijf van 10!.
Jennifer Nuij
Ik vind het interessant wanneer bewegingsactiviteiten eenvoudige of herkenbare activiteiten in een nieuw daglicht zetten zodat het herkenbare van de beweging, of de opdracht, overeind blijft maar de bewegingsuitvoering niet meer vanzelfsprekend is. Daar staat voor mij het ASM voor: creativiteit en herhalen zonder herhalen. Het is daarbij niet de bedoeling om te variëren om het variëren maar om variatie in de context van functionaliteit te kunnen plaatsen. Een activiteit moet ten alle tijden een betekenisvolle bewegingsactiviteit blijven om beter te kunnen leren bewegen. Dat vraagt een kritische blik van een ASM-instructeur omdat hij overal wel een motivatie bij kan bedenken. De oneindige variatie is daarmee zowel een vloek als een zegen. De kritische ASM-instructeur kan zich hiermee goed onderscheiden. Daarnaast vind ik het belangrijk dat een activiteit een hoge intensiteit heeft, waar mogelijk, of op zijn minst door veel spelers/leerlingen tegelijkertijd beoefend kan worden zodat de effectieve beweeg- en leertijd zo groot mogelijk is. De filmpjes die ik heb gekozen ondersteunen niet alles wat ik hierboven als motivatie heb gekozen. Het is een hele uitdaging om dit soort activiteiten te bedenken!
Balancen en vallen: block travelling (balans en vallen is een algemene BMS en komt in alle (bewegings) activiteiten voor. Dit filmpje had ook onder ‘gaan en lopen’ geplaatst kunnen worden. Het thema van het filmpje is proberen om op het draaiende blok te blijven (dus balans bewaren).
Stoeien en vechten: multisport judo. Leuke bewegingsactiviteit die groepsvorming en lichamelijkheid uitlokt. Mooi spel om leerlingen spelenderwijs te laten wennen aan de functionaliteit van lichaamscontact. Het is namelijk nodig om dit spel succesvol te kunnen blijven spelen. Is echter géén spel dat je op de eerste lesdag of training met je groep speelt. Bij spelers/leerlingen met (zeer) weinig stoei-ervaring, of een onbekende dan wel gespannen groepsklimaat, zou ik dit spel nog niet spelen. Eerst werken aan een goede sfeer en vertrouwd zijn met elkaar (in duovorm) aanraken.
Gaan en lopen: beweegparcour gaan en lopen: gevarieerd en uitdagend.
Springen en landen: ultimate tag. Fanatisch! Aanpassingsvermogen 6.0. Weinig uitleg nodig.
Rollen, draaien en duikelen: rond off en roll. Sterk gerelateerd aan het koppelingsvermogen. De koprol achteruit is op zich al een vrij lastige vaardigheid voor veel jongeren. Door het te koppelen aan een radslag vanaf een verhoogd vlak creëer je een beginssnelheid. Doordat de twee taken elkaar snel opvolgen, heb je weinig tijd om er over na te denken. Leuk!
Gooien, vangen, slaan en mikken: reactie badminton. Simpele aanpassing met een groot effect op de behendigheid. Normaal gesproken kijk je als speler door het net naar de shuttle en de tegenstander zodat je zo vroeg mogelijk informatie kunt oppikken waar de shuttle (mogelijk) naar toe gaat. Dat kan nu niet. Je wordt tevens gedwongen om meer op gevoel het iniatiatief te nemen om je kunnen scoren bij je tegenstander. Tof, juist voor grote(re) groepen zoals in het bewegingsonderwijs.
Trappen, schieten en mikken: twee partijen door elkaar. Zelf ook met basketbal gedaan. Eye-opener! Letterlijk en figuurlijk. Supergaaf om het kijkgedrag van spelers/leerlingen te stimuleren.
Klimmen en klauteren: klimmen ballon overspelen: door het klimmen te koppelen aan een vaardigheid zoals overspelen, ben je minder bezig met het klimmen zelf. Het is een dubbeltaak. Het maakt het klimmen (opnieuw) uitdagend omdat je mede afhankelijk van de ander bent.
Zwaaien en slingeren: zwaaiend klimmen. Ik zou dit zelf niet zo goed kunnen toepassen in mijn les maar ik vind hem wel heel goed bedacht. Deze taak kan ook weer heel gevarieerd worden weggezet: probeer staand te schommelen, klim om de ladder heen, klim door de ladder heen, etc.
Bewegen op en maken van muziek: drumsessie. Heeft vrij weinig met ‘bewegen’ te maken maar door de spelers/leerlingen zelf een combinatie te laten maken, spreek je wel de creativiteit aan. Muziek maken is een heel interessante vaardigheid voor het brein, volgens dr. Scherder. Daarom vind ik dit een goed gekozen opdracht. Het maakt de spelers/leerlingen weer even eigenaar van hun eigen leerproces.
Bij het volgen van de ASM-instructeursopleiding Advanced krijg je gratis toegang tot het Athletic Skills Platform met ruim 2.500 video’s. Samengesteld door de ruim 1.000 ASM-instructeurs en gecategoriseerd a.d.h.v. het ASM.