
Zelfvertrouwen
Lieke Burghout, het hoofd van de afdeling, was vanuit haar werk in Nederland al bekend met het ASM. Kort nadat Mitchell op de school startte, sprak ze met Burghout over de toepassing van dit model in haar gymlessen en een mogelijk nieuw design van de gymzaal. “Ik ben boeken en artikelen gaan lezen, heb onderzoek gedaan en de voorbeelden van andere ASM-scholen bekeken. Al snel was ik overtuigd van het feit dat dit goed zou passen in onze kleine gymzaal én geschikt zou zijn voor onze jongste kinderen. Uiteindelijk gaat het erom dat kinderen comfortabel worden met hun eigen bewegingen en hun lichaam, waardoor ze meer zelfvertrouwen krijgen. Het ASM speelt daarin een belangrijke rol, dat werd me al snel duidelijk.”
Visuals op de vloer
In de eerste ASM-gymzaal in Duitsland (na eerdere outdoor speelvelden voor het Landal-park in Wirfttal en een hockeyclub in Keulen, red) is op de wand de Schijf van 10! mooi zichtbaar. “De kinderen kunnen de veelzijdige beweegvormen herkennen en aanwijzen. De visuals helpen hen om te begrijpen wat ze aan het doen zijn én wat ze leren.”
Mitchell benadrukt dat het essentieel is om de tien grondvormen van bewegen bij kinderen aan te bieden. “De fundamentele bewegingsvaardigheden zijn ontzettend belangrijk. Als je kinderen hier niet op jonge leeftijd mee in aanraking laat komen, wordt het later moeilijker om deze vaardigheden aan te leren. We willen bereiken dat ze zich vertrouwd en zelfverzekerd voelen en niet bang zijn om nieuwe, verschillende bewegingen uit te proberen.”
Ervaringen
Mitchell werkt nu zo’n half jaar in de vernieuwde gymzaal, waarvan de wanden nog in ontwikkeling zijn. Hoe zijn de ervaringen tot nu toe? “Het heeft mijn leven een heel stuk makkelijker gemaakt. Vooraf was ik een beetje nerveus over hoe de kinderen zouden reageren op de verschillende kleuren, omdat sommige kinderen daar mogelijk gevoelig voor kunnen zijn. Maar er waren geen problemen. Sterker nog: zowel de kinderen als de ouders zijn er ontzettend blij mee. Zeker de ‘nieuwe ouders’ zijn onder de indruk van de manier waarop we hier de gymlessen geven. De ruimte is écht afgestemd op hun behoeften, in plaats van traditionele sporten zoals basketbal of badminton.”
Snellere organisatie
De vloer is verdeeld in drie zones. Mitchell ervaart dat dit enorm helpt bij de organisatie van de les. “Vanwege de visuals op de vloer weten de kinderen nu veel sneller waar ze naartoe moeten. Als we bijvoorbeeld een bowlingspel doen, hebben we daar een vaste plek voor. We hebben ook groene zones voor het overgooien en passen van de bal en gebieden waar kinderen tussendoor kunnen bewegen. Daarnaast is op de vloer ook het alfabet zichtbaar. Kinderen maken, terwijl ze allerlei bewegingen uitvoeren, woorden. Dat heeft uiteindelijk ook een positieve invloed op hun prestaties in de klas. ”
Huppelen en springen
Mitchell ziet door het gebruik van de vloer al verandering in het beweeggedrag van de kinderen. “Ik zie ze bijvoorbeeld veel meer huppelen en springen, doordat ze de markeringen op de vloer gebruiken. Daarnaast is de betrokkenheid hoger. Dat komt onder meer omdat ze kunnen meten hoe ver ze een bal gooien of springen. Al met al zie ik dat ze meer zelfvertrouwen krijgen en daardoor meer experimenteren met hun bewegingen.”
Sam Mitchell on LinkedIn.
“The new floor in the Junior School Gym is finished. I can’t wait until next week to start teaching in this space. #ASM Munich International School e.V. Lots of ideas buzzing around my head already.”





Persoonlijk groei
Voor Mitchell zelf is het werken volgens het ASM een eyeopener. “In het begin van mijn carrière was ik behoorlijk Brits in mijn manier van lesgeven. Toen ik naar Azië verhuisde moest ik mezelf opnieuw uitvinden en ontwikkelen als docent. Hetzelfde geldt voor het werken hier in München met de ASM-gymzaal. Om het maximale uit de vloer te halen en mijn leerlingen optimaal te begeleiden, heb ik mezelf aangepast.”
Aandacht
De ontwikkeling op de internationale school in München heeft ook de aandacht getrokken van andere vakdocenten. Zo kwam er onlangs een groep Spaanse gymdocenten op bezoek en lopen bijna-afgestudeerden regelmatig een dagje mee met Mitchell. Ook kwamen Duitse schooldirecteuren de lessen van Mitchell bekijken en reist binnenkort een groep professionals uit Hongarije af naar München.
Toekomst
Mitchell droomt inmiddels al verder: een outdoor PLAYCE voor haar school zou ze absoluut toejuichen. “Het ASM heeft mijn ogen geopend. Ik heb het volledig omarmd. Ik ben super trots en voel me bevoorrecht dat ik gebruik mag maken van deze faciliteit. Het is aan mij ervoor te zorgen dat we er het beste uithalen.”