Eerder ontwikkelde het ASM in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam en de Haagse Hogeschool de MQST (Motor Quotiënt Skills Track) voor de basisschoolleeftijd. Nu bekend als de MQ Scan. De grote belangstelling voor deze nieuwe manier van testen en meten van de motoriek bij jeugd vraagt om een doorontwikkeling van de MQST naar een toepassing in het voortgezet onderwijs (VO). Opnieuw doet het ASM hier samen met de VU Amsterdam en de Haagse onderzoek naar. Volgens Prof. dr. Geert Savelsbergh, founder van het ASM, beloven de eerste resultaten veel goeds voor beweegprofessionals in het middelbaar onderwijs.
De ontwikkeling van deze nieuwe vorm van meten kent zijn oorsprong in de ervaringen van René Wormhoudt als conditietrainer bij de jeugdopleiding van AFC Ajax. Samen met Savelsbergh wisten zij hiermee een snelle, objectieve en vooral leuke manier te vinden om inzicht te verkrijgen in de motorische vaardigheden van jeugd. Inmiddels zijn er al diverse (internationale) publicaties verschenen over het gebruik van de MQST. Joris Hoeboer van de Haagse Hogeschool promoveerde in 2019 onder leiding van zijn lector Sanne de Vries en hoogleraar Geert Savelsbergh aan de VU Amsterdam met zijn onderzoeken naar – en ontwikkeling van de MQST. Hoeboer, die tevens docent is op de Haagse Academie voor Lichamelijke Opvoeding (HALO), continueert in deze samenwerking zijn onderzoek en ontwikkeling met de ontwikkeling van de MQST voor het VO.
De meest gebruikte test onder gemeenten
In Nederland en wereldwijd zijn er diverse testen en protocollen om objectieve data te verkrijgen over de motoriek van jeugd. Het Mulierinstituut presenteerde onlangs na uitvoerig onderzoek en een grootschalige inventarisatie een factsheet over het gebruik van deze meetmethodes. Daaruit bleek dat de meerderheid van de gemeenten (54%) gebruik maakt van de MQ Scan. Met de ontwikkeling van de MQST voor het voortgezet onderwijs komt daar wellicht in de toekomst nog een extra aanvulling op om daarmee ook voor deze leeftijdsgroep op een snelle en leuke manier inzichten te kunnen verkrijgen vanuit dezelfde context als de reguliere gymlessen.
Foto: Onder toeziend oog van Geert Savelsbergh wordt de innovatieve testmethode getoetst voor het voortgezet onderwijs.