Met veel zorgvuldigheid voor de corona-maatregelen heeft in Amsterdam een nieuwe groep trainers, fysiotherapeuten, buurtsportcoaches en docenten bewegingsonderwijs de officiële ASM-instructeursopleiding Advanced afgerond. In het vierde en laatste deel van de opleiding stonden de ontwerpen ‘de groeispurt met de ASM Groeiberekening‘ en het vijfde principe van het ASM ‘Wie geeft om software, creëert eigen hardware’ centraal. Alle deelnemers hebben de opleiding afgesloten met een persoonlijke pitch over hun toepassing van het ASM in de topsport, breedtesport, gezondheidszorg, de buurt of in het onderwijs. De certificering vond plaats op een bijzondere locatie. Op de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO) in Amsterdam is namelijk de realisatie van de PLAYCE School bijna compleet. De deelnemers kregen alvast een sneak preview van de innovatieve gymzaal die binnenkort zal dienen als voorbeeld voor het bewegingsonderwijs in Nederland en Europa.
De groep deelnemers sluiten zich aan bij een grote groep voorgangers. In 2015 werden namelijk op de ALO in Amsterdam de eerste opleidingen van de ASM Academy verzorgd en sinds dien komen beweegprofessionals vanuit het hele land naar Amsterdam om zich bij te scholen met het ASM. Sinds een paar jaar krijgen ook de studenten van de ALO en Sportkunde de mogelijkheid om via een aangepaste HBO-module de titel ‘ASM-instructeur Advanced’ te behalen. De samenwerking met de ALO Amsterdam heeft eerder al geresulteerd in mooie ontwikkelingen zoals de vernieuwde beweegbaan als onderdeel van de toelatingstest voor nieuwe studenten en inmiddels twee ASM Congressen. Nu volgt het ontwerp en de invulling van de innovatieve gymzaal onder de noemer: PLAYCE School.
ASM-instructeursopleiding Advanced
Het eerste niveau van bekwaamheid in het Athletic Skills Model voor de sport, de gezondheidszorg en het bewegingsonderwijs is de ASM-instructeursopleiding Advanced. In vier bijeenkomsten krijgen de deelnemers onder leiding van ervaren docenten van de ASM Academy alle in’s en out’s over de andere manier van denken over sporten, spelen en bewegen. Dit zorgt voor meer kwalitatieve beweegprogramma’s met een praktische en wetenschappelijke onderbouwing. Aan het eind van de opleiding kunnen de deelnemers hun eigen beweegprogramma’s schrijven vanuit de Schijf van 10!, kunnen structureel bijdragen aan de (motorische) fitheid van hun leerlingen en weten zij hoe ze de principes van impliciet leren kunnen toepassen voor betere en leukere beweegprogramma’s.