Een volle groep docenten bewegingsonderwijs, trainers, instructeurs, buurtsportcoaches en fysiotherapeuten hebben in Den Haag de ASM-instructeursopleiding Advanced voltooid. In vier bijeenkomsten kregen zij alles te weten over veelzijdig bewegen, een brede motorische ontwikkeling (BMO), fitheid, de groeispurt, impliciet leren, transfers of learning en hoe je beweegprogramma’s schrijft vanuit de Schijf van 10!. Voor betere prestaties, minder blessures, meer creativiteit en meer plezier in de sport, het bewegingsonderwijs en de revalidatie.
De opleiding werd verzorgd in samenwerking met de gemeente Den Haag. Dat deze gemeente inzet op meer kennis over het ASM bij de lokale professionals is geen verassing. In de komende jaren staan er meerdere Skills Gardens in de stad op het programma. Daarnaast heeft de Haagse Hogeschool in de afgelopen jaren nauw samengewerkt met de VU Amsterdam en de Athletic Skills Company voor het ontwikkelen van een nieuwe, leuke en snelle test om de motoriek in kaart te brengen bij basisschoolleerlingen. Aan dit onderzoek hebben diverse Haagse basisscholen meegewerkt en de MQ Scan wordt in het primair onderwijs van Den Haag veelvuldig afgenomen. Daarbij promoveerde Joris Hoeboer, onder begeleiding van Prof. dr. Geert Savelsbergh (Hoogleraar, VU Amsterdam) en dr. Sanne de Vries (Lector Haagse Hogeschool), op de VU Amsterdam voor zijn onderzoek en ontwikkeling van de Motor Quotiënt Skills Track (MQST, bekend als MQ Scan). Om alle docenten LO, buurtsportcoaches en beweegprofessionals die deze test afnemen op weg te helpen kwalitatieve gymlessen en beweegprogramma’s te geven, is de titel ASM-instructeur Advanced een onmisbare aanvulling.
ASM-instructeursopleiding Advanced
Het eerste niveau van bekwaamheid in het Athletic Skills Model voor de sport, de gezondheidszorg en het bewegingsonderwijs is de ASM-instructeursopleiding Advanced. In vier bijeenkomsten krijgen de deelnemers onder leiding van ervaren docenten van de ASM Academy alle in’s en out’s over de andere manier van denken over sporten, spelen en bewegen. Dit zorgt voor meer kwalitatieve beweegprogramma’s met een praktische en wetenschappelijke onderbouwing. Aan het eind van de opleiding kunnen de deelnemers hun eigen beweegprogramma’s schrijven vanuit de Schijf van 10!, kunnen structureel bijdragen aan de (motorische) fitheid van hun leerlingen en weten zij hoe ze de principes van impliciet leren kunnen toepassen voor betere en leukere beweegprogramma’s.