Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Het ASM toegepast Deel 4: De fysiotherapeut

‘Door het ASM verdwijnt de grens tussen spel, sport en fysieke inspanning’

Het ASM is een praktisch en wetenschappelijk onderbouwd talentontwikkelingsmodel voor de topsport, de breedtesport en de ongeorganiseerde sport, het bewegingsonderwijs, de gezondheidszorg en de sector kunst en cultuur. In een vierdelige serie laten we in de komende maanden mensen aan het woord die het ASM toepassen tijdens hun (dagelijks) werk als trainer/coach, buurtsportcoach, docent lichamelijke oefening of als fysiotherapeut. Waarom werken zij volgens het ASM? Wat zijn hun ervaringen? En hoe reageren de sporters? In aflevering 4, de laatste: de fysiotherapeut.

Geke Daalhuizen

Kinderfysiotherapeut bij Kind & Fysio

 

Sommige patiënten van Daalhuizen hebben sportblessures, sommigen zijn te vroeg geboren en sommigen hebben een wat minder goede motoriek. “En dat kunnen kinderen van alle leeftijden zijn; vanaf het moment dat ze zijn geboren, tot een jaar of achttien. Met behulp van het ASM kan ik gemakkelijk variëren in de moeilijkheidsgraad van mijn oefeningen. Zo kan ik voor iedereen, op elk niveau, mijn oefeningen aanpassen.”

“Tegenwoordig spelen kinderen niet veel meer buiten”, legt Daalhuizen uit. “Als een kind op een klimrek wil klimmen, roept iedereen dat het gevaarlijk is. Daardoor is het kind angstig om te vallen terwijl het nog geen stap heeft gezet. Het ASM biedt mij een wetenschappelijk onderbouwd theoretisch kader waardoor ik tegenover leerkrachten, vakleerkrachten, ouders en artsen kan verantwoorden dat het kind juist wél moet klimmen. Niet alleen op dat klimrek, maar ook over een stoel, op een tafel, óveral. Ze moeten die vaardigheid op elk terrein en in elke vorm kunnen toepassen. Dat maakt kwaliteit van bewegen.” 

Nu Daalhuizen haar werkwijze aan de hand van ASM theoretisch kan toelichten, hoopt ze dat de ouders van kinderen zelf ook creatieve mogelijkheden gaan bedenken voor hun kinderen. “Ze zouden bijvoorbeeld niet altijd de oefeningen uit de therapie één op één kunnen nabootsen in de woonkamer, maar ze kunnen het kind ook op straat gebruik laten maken van de stoeprand of van een trappetje. Door het ASM verdwijnt de grens tussen spel, sport en fysieke inspanning. Voor mij biedt dat ongelooflijk veel mogelijkheden, maar je ziet ook dat kinderen meer plezier hebben en uiteindelijk zelfs hun eigen grenzen gaan verleggen. Dat is het leukste wat er is.” 

Michiel Kroes

Werkzaam in zijn eigen praktijk voor fysiotherapie, fisiokroes.nl 

“Voor mij is het ASM een heel welkome aanvulling om op een andere manier te kijken naar hoe mijn patiënten bewegen, het is breed toepasbaar binnen de fysiotherapie. De aangeboden oefenstof die ik in mijn werkzaamheden kan gebruiken zorgt voor variatie en is zowel voor de patiënt als mijzelf leerzaam en prikkelend.” Kroes kwam via zijn hockeyende dochter in aanraking met het ASM, las vervolgens het boek en volgde daarna de cursus.

Hij beleeft sindsdien dagelijks werkplezier aan het ASM. “Iets wat ik op voorhand niet had verwacht. Zo bouw ik binnen bewegingsoefeningen meer uitdaging in. Ik werk in mijn praktijk veel met mensen op leeftijd, die bijvoorbeeld moeten opstaan uit een stoel. Ik zet dan verschillende stoelen neer en gebruik een fysiobal. En als patiënten opnieuw moeten leren lopen, zorg ik dat ze dit op verschillende ondergronden kunnen doen.” 

Multisporten verwerkt Kroes op zijn eigen manier in bewegingsactiviteiten. “Stel, iemand heeft problemen met zijn of haar benen, waardoor het lopen slecht gaat en we weinig vooruitgang boeken,” zo legt hij uit. “Dan kunnen we daar mee blijven oefenen, maar ik stop dan liever even om iets heel anders te doen. Dan gaan we een bal overgooien. Zoiets gaat eerst vaak stroef, maar naarmate we een aantal keren oefenen steeds beter. Wat automatisch ook een stimulans is en een impuls geeft voor de daaropvolgende loopoefening. Dat spelenderwijs oefenen en vooruitgang boeken, vind ik erg leuk om te doen.” 

Rik Geus

Master Sportfysiotherapie, fysiotherapeut Salvedo Health Clinic, verbonden aan de Hogeschool Utrecht

Op weg naar haar gouden snowboardmedaille op de Olympische Spelen van Vancouver in 2010, werd Nicolien Sauerbreij begeleid door fysiotherapeut en kracht- en conditietrainer Geus, die trots terugkijkt op wat hij zelf “een prachtige fase in zijn werkzame leven” noemt. “Nicolien heeft zich in haar jeugd enorm breed motorisch ontwikkeld door veel verschillende sporten te beoefenen. En haar ouders hadden van hun huis welhaast een permanent gymlokaal gemaakt, haha. Dat zag je terug in haar vaardigheid. Snowboarden is een ‘open loop sport’, vol handelingen die elke keer opnieuw onvoorspelbaar zijn voor het bewegingsapparaat en het sensomotorisch brein. Iedere afdaling is een verrassing met hobbels, kuilen, mist of ijsplaten. Maar Nicolien bleef áltijd staan, zij kon heel goed anticiperen op de omstandigheden. Dat was voor haar de crux naar succes.” 

Het ASM is voor Geus dan ook “bijna de sleutel tot succes.” Hij zegt daarover onder meer; “We denken veel bottom up. Iemand ervaart bijvoorbeeld instabiliteit op nat gras bij het draaien, wenden en keren tijdens het voetballen. Dus luidt het advies om maar aan kracht te gaan werken om steviger op de benen te staan. Maar het ASM biedt veel eye openers om kritisch naar het bewegen te kijken en de definities van coördinatie en benadering van stabiliteit op een andere manier in te vullen.” 

Geus is verder van mening dat het ASM een brug slaat tussen de wetenschap en de praktijk en dat ook kan onderbouwen. “Ik geef al tien jaar gastcolleges op de Master Sportfysiotherapie van de Hogeschool van Utrecht, waar ik ook examinator en begeleider van masterstudenten ben. Bewust en onbewust implementeer ik principes van het ASM-model in hetgeen ik doceer. Wat mij betreft wordt het gedachtegoed van het ASM ook op de opleiding aangereikt. Het terrein van motorisch leren en coördinatief uitdagend trainen is in het praktijkveld vaak nog wat intuïtief ingericht en zou mijns inziens systematischer mogen verlopen. Ik denk dat het ASM daar goede handvatten voor biedt.” 

Bas Buimer

Fysiotherapeut Sportmedisch Centrum Diemen

Tot voor kort was Buimer als fysiotherapeut actief, sinds 1 augustus is hij performance coach van het eerste elftal van Almere City FC. “Maar ook in mijn nieuwe baan blijf ik met het ASM werken hoor,” zo verzekert hij. “De warming up wordt door voetballers vaak als saai ervaren, daar wil ik sowieso wat meer ASM-plezier in gaan proberen te brengen.” 

Werkzaam als fysio, is bij Buimer vooral het plezier bijgebleven dat zijn cliënten uit het ASM wisten te halen. “Ik werkte veel met sportende kinderen die een blessure hadden en zij waren eigenlijk allemaal heel gemotiveerd door de oefeningen die ik voorschreef. Dat leidde vaak ook tot een sneller herstel. Ik kon ze wel een stabiliteitsoefening laten doen, maar een duw en trek- of stoeispel is dan toch veel leuker!? Ik heb me vaak verbaasd over hoe eenzijdig we nog trainen, maar ook revalideren, tegenwoordig. Altijd hetzelfde, zo weinig variatie.” 

Het mooiste compliment kreeg Buimer toen hij met twee ouders de blessures van hun kroost evalueerde. “Die kinderen waren fit, dus de therapie zat erop. Eigenlijk best jammer, zeiden die jongens, haha. Ze wilden nog wel even doorgaan en dat vonden die moeders best bijzonder. Wat mij betreft is het ASM een must voor iedere kinderfysiotherapeut. Dat is namelijk de toekomst in onze veranderende maatschappij, denk ik. Dat preek ik ook voor coaches en trainers; ken je het nog niet, neem eens een kijkje! Kijk om je heen, wees creatief! Het zorgt voor zoveel leuke, nieuwe inzichten. Fysiotherapie verandert steeds, het wordt minder conservatief. Toch zie je elke keer weer dezelfde dingen gebeuren. Hoe leuk is het dan om daar variatie in aan te brengen die ook bijdraagt aan het plezier, de motivatie en dus een versneld herstel?” 

Roy Appel

Bewegingsagoog bij Heliomare

 

“Bij Heliomare help ik mensen van alle leeftijden, voornamelijk mensen met niet-aangeboren hersenletsel, dwarslaesies en chronische pijn”, vertelt Appel. “Zij kunnen bij ons een heel traject doorlopen, vanaf het moment dat ze met een beperking binnenkomen, tot ze weer kunnen terugkeren in de maatschappelijke sector. Het ASM gebruik ik sinds een kleine zeven jaar en zet ik vooral in bij mijn werkzaamheden met kinderen.” 

Met behulp van het ASM werkt Appel buiten de geijkte paden. “Als je het binnen die gebaande paden houdt, gaan kinderen vaak niet over hun grenzen heen en leren ze minder. ‘Trainen is dingen doen die je nog niet kunt’, zeg ik altijd. Met het ASM bied je bewegingsvormen aan die de kinderen niet gewend zijn, waardoor hun plezier, hun motivatie én hun leercurve toenemen. Daardoor vliegt de therapie voorbij en voelt het als spelen en plezier maken.” 

Voor Appel is het ASM een uitkomst, want het biedt hem alle ruimte om zijn eigen ideeën kwijt te kunnen. “Er is veel ruimte om beweging op je eigen manier aan te bieden. Dat maakt het uitdagend voor mij én voor de kinderen. Er is inmiddels ook een soort ASM-netwerk ontstaan, iedereen denkt volgens dezelfde manier. Onze stagiaires begrijpen de filosofie bijvoorbeeld ook. De achterliggende gedachte is goed uitgewerkt, dat is een voorwaarde als je iets wilt doorontwikkelen en onderbouwd wilt aanbieden. Door het ASM kan ik blijven pionieren. Dat vind ik een must.”

Dit artikel is onderdeel van een vierdelige serie over de toepassing van het Athletic Skills Model door diverse professionals. Lees ook:

Deel 1: De trainer/coach in de topsport en breedtesport

Deel 2: De buurtsportcoach

Deel 3: De docent LO in het PO, VO en SO

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

NIEUWSBRIEF

Gratis elke maand het laatste nieuws, actuele ontwikkelingen, interessante artikelen en opvallende berichten rondom het Athletic Skills Model op een rij in je mailbox.