Het ASM toegepast Deel 3: De docent LO in het PO/VO/SO

Het ASM toegepast Deel 3: De docent LO in het PO/VO/SO

‘Je kan over álle oefeningen een ASM-sausje leggen, dat had ik nog niet ingezien’

Het ASM is een praktisch en wetenschappelijk onderbouwd talentontwikkelingsmodel voor de topsport, de breedtesport en de ongeorganiseerde sport, het bewegingsonderwijs, de gezondheidszorg en de sector kunst en cultuur. In een vierdelige serie laten we in de komende maanden mensen aan het woord die het ASM toepassen tijdens hun (dagelijks) werk als trainer/coach, buurtsportcoach, docent lichamelijke oefening of als fysiotherapeut. Waarom werken zij volgens het ASM? Wat zijn hun ervaringen? En hoe reageren de sporters? In aflevering 3: de docent bewegingsonderwijs, Lichamelijke Opvoeding/Oefening, oftewel: Gym! in het primair onderwijs (PO), voorgezet onderwijs (VO) en speciaal onderwijs (SO).

Jelle Boot

Docent LO op Internationale Schakelklas (ISK) Duin & Bollenstreek

“Ik laat buitenlandse kinderen tussen de 12 en 18 jaar kennis maken met de beweegcultuur”, vertelt Boot. “Dat doe ik op basis van de ASM-instructeursopleiding Advanced die ik tweeënhalf jaar geleden heb gedaan en de vervolgopleiding (specialist) die ik het afgelopen half jaar volgde.”

“Sommige kinderen hebben nooit gesport, terwijl bijvoorbeeld Poolse kinderen alle sporten al kennen. Zij zitten nu samen in één les, dat is heel interessant. Als ik hen laat gooien, vangen, slaan en mikken, dan werp ik de ene leerling een grote bal van dichtbij aan, bij de ander gooi ik een kleinere bal vanaf verder weg. Zeker in het ISK-onderwijs is differentiëren erg belangrijk. Zo ervaart iedereen, ongeacht leeftijd of sportervaring, alle beweegdomeinen van de Schijf van 10!.”

Het ASM houdt Boot scherp en stimuleert zijn creativiteit. “Omdat ik een les op verschillende manieren kan benaderen. Vóór de les stel ik een doel met de kinderen. Tijdens de les kunnen ze dat op hun eigen manier uitvoeren. Ik denk dan ook dat iedereen in mijn les plezier heeft én iets leert.”

Kaz Kambayashi

Vakleerkracht bewegingsonderwijs op de Pro Rege School

Eind 2018 volgde Kambayashi de ASM-instructeursopleiding. “Ik liet mijn leerlingen al veelzijdig bewegen, maar door de opleiding kreeg dat handen en voeten. Je kan over álle oefeningen een ASM-sausje leggen, dat had ik nog niet ingezien. Alles viel op zijn plek.”

“Ik plak skibrillen bijvoorbeeld deels af met tape”, vertelt Kambayashi. “Die gebruiken de kinderen dan op een bewegingsbaan of met badminton, zodat ze zich moeten aanpassen aan de situatie. Dat vinden ze super uitdagend.” Van een dergelijk idee profiteert iedereen. “De kleuters geef ik skibrillen waarmee ze wat meer zien. Kinderen die al uitstekend bewegen, krijgen een skibril met een heel klein gaatje. Zo differentieer ik op niveau en geef ik iedereen beweegplezier.”

“Het ASM is een verrijking voor mijn lesgeven”, besluit Kambayashi. “Het maakt je creatief en houdt je fris. Het is fantastisch om na te denken over hoe je kinderen op een leuke manier veelzijdig laat bewegen. Waarschijnlijk zijn er genoeg anderen die dat óók vinden, alleen nog niet weten hoe.”

Caroline de Vries

Gymdocent bij het Petrus Canisius College in Bergen

“Sinds 1999 doe ik dit werk en ik kan wel zeggen dat ik van mijn hobby mijn beroep heb gemaakt,” zo steekt De Vries van wal. “Drie jaar geleden bezocht ik een ASM-congres waar olympisch kampioen Nicolien Sauerbreij sprak. Nadat ik haar verhaal over breed motorisch ontwikkelen hoorde, vielen er voor mij veel dingen op z’n plek. Ik ben vrijwel direct een ASM-opleiding gaan doen, niet veel later volgde de vervolgopleiding (ASM-instructeur Specialist). En ik ben klaar voor de volgende opleiding, hoor, haha.”

De Vries was in eerste instantie best sceptisch en vroeg zich af of ze tijdens haar twintigjarige loopbaan al niet heel veel van het ASM toepaste in haar lessen. “Dat bleek inderdaad het geval, maar door de cursus werd het voor mij ook onderbouwd,” zo legt ze uit. “Ik kreeg een ASM-boost, het brengt me zoveel. Kijk, waveboarden doe ik al tien jaar in mijn lessen. Maar niet eerder met een dubbeltaak eraan gekoppeld. Ineens vielen de puzzelstukjes op z’n plek, ik word er zelf ook veel creatiever van. Het geeft me energie.”

De onderbouwleerlingen zijn haar doelgroep, het ASM was de aanleiding dat de blokuren gym zijn vervangen voor enkele uren. De Vries: “Zo zie ik mijn leerlingen vaker en de tijd dat ze sporten is intensiever. We kunnen echt knallen, de lessen zijn attractiever en sneller. Dat sluit ook helemaal aan op de verkorte spanningsboog van de kinderen van tegenwoordig. In elke les zit het ASM verweven, de Adaptieve oefeningen en de Donorsporten komen eigenlijk altijd terug. Ik laat de kinderen meer balanceren, meer rollen en veel meer duikelen.”

Momenteel zijn de lessen gericht op motorische vaardigheden en daar zitten altijd ook sociale competenties in verwerkt. “Het ASM kijkt verder dan de welbekende regels en een balletje trappen,” aldus De Vries. “Het zorgt voor verdieping, is een toevoeging van mijn lessen en heeft een absolute meerwaarde aan mijn werk gegeven.”

Dave Rietveld

Vakleerkracht bewegingsonderwijs bij Dynamica XL (Zaandam, speciaal onderwijs) & IKC het Talent (Amsterdam)

Rietveld werkt met verschillende doelgroepen met vergelijkbare overeenkomsten, basisschoolleerlingen, alleen hebben de kinderen uit het speciaal onderwijs een indicatie voor hun gedragsproblematiek. “Maar dat maakt voor mij helemaal niks uit,” zo vertelt hij. “Ik vind het juist van belang dat ook zij een kans verdienen om te sporten. Hun gedrag is namelijk vaak een struikelblok om ze naar een club of vereniging te brengen. Mijn visie is dat iedereen blijvend deel moet kunnen nemen aan sport, ongeacht leeftijd of doelgroep. Het liefst met veel plezier!”

Mede daarom gebruikt Rietveld de Schijf van 10! van het ASM vrijwel constant in zijn lessen, een garantie voor veel creativiteit. “En ik kan er van alles mee testen, neem bijvoorbeeld het kijkgedrag tijdens trefbal met drie verschillende, gekleurde ballen. Op die manier ontstaan er ‘transfers of learning’. Soms probeer ik dat eerst in Amsterdam uit, om het daarna in Zaandam te doen. Al kan dat net zo goed andersom zijn.” Adaptieve oefeningen probeert Rietveld zoveel mogelijk te combineren met Donorsporten. “Zo ben ik er een fan van om parcours- of beweegbanen te combineren met verschillende grondvormen van bewegen. Op die manier kan het aanpassings- en het koppelingsvermogen (twee van de zeven coördinatieve vermogens in het ASM) ook worden getraind. Daarbij mogen de leerlingen zelf ook altijd hun eigen creativiteit van bewegen inbrengen, als het maar veilig en verantwoord is.”

“In december heb ik de ASM-instructeur Specialist afgerond,” vervolgt Rietveld. “Door de coronacrisis kon ik het ASM nog niet structureel fysiek toepassen, het ASM wil ik als leidraad opnemen in mijn meerjarenplan.” Dat komt dus later. Bij beide werkgevers is Rietveld nauw betrokken bij de realisatie van een nieuwe gymzaal. “In Amsterdam hoop ik een gekleurde ASM-vloer neer te laten leggen. In Zaandam gaat dat minder makkelijk, omdat de vloer qua kleursamenstelling dan ‘speciaal onderwijs-proof’ moet zijn. Wellicht is dat iets om aan te werken voor de toekomst: een prikkelarme ASM-omgeving.”

Dit artikel is onderdeel van een vierdelige serie over de toepassing van het Athletic Skills Model door diverse professionals. Lees ook:

Deel 1: De trainer/coach in de topsport en breedtesport

Deel 2: De buurtsportcoach

Deel 4: De fysiotherapeut

Deel dit bericht:

The Athletic Skills Model, founded in The Netherlands.

Made in Holland 🇳🇱 

The Athletic Skills Model (ASM) is founded in the Netherlands by René Wormhoudt and Geert Savelsberg. They combined practice and science into a different perspective on movement. Over 5,000 instructors in the Netherlands have been trained in ASM, and more than 50,000 m² of versatile movement spaces have been designed by the ASM! And many more to come…

Workshops ASM in Sao Paulo and Santos

@ Brazil 🇧🇷 

Due to the efforts of Dr. Martina Navarro a symposium and workshop were organized in Sao Paulo and in Santos, Brazil. The founders of ASM – René Wormhoudt and prof. Geert Savelsbergh) presented a talk about the vision and scientific foundation of the ASM to audience of physical education teachers and doctors. In the afternoon a practical workshop was presented by Rene Wormhoudt and Jan Willem Teunissen.

The Athletic Skills Model 🇬🇧🇺🇸🇦🇺🇳🇿 

Optimizing talent development though movement education | 2018

Next to the original Dutch book and Japanese translation, ‘The Athletic Skills Model’ is translated to English in 2018. Written by Rene Wormhoudt, Geert Savelsbergh, Jan Willem Teunissen & Keith Davids.

PLAYCE Schwarz Weiss in Köln

@ Köln 🇩🇪​

A PLAYCE #DesignedbyASM at Hockeyclub Schwarz Weiss in Köln. For versatile warm-ups, coordination training and even to be used for local Physical Education and physiotherapy.

Official ASM Course ‘Advanced’ 

@ Trinidad & Tobago 🇹🇹

In corporation with TT Sport a group of coaches and PE teachers followed the official ASM Instructor Course ‘Advanced’ in 2023. 

The Athletic Skills Model 🇯🇵 

Optimizing talent development though movement education | 2021

Next to the original Dutch book and English translation, ‘The Athletic Skills Model’ is translated to Japanese in 2021 in preparation of the Olympics in Tokyo. Written by Rene Wormhoudt, Geert Savelsbergh, Jan Willem Teunissen & Keith Davids. Translated by Yutoka Kawai, Kunio Kano & Maliki Kimura. 

PLAYCE Pompey

@ Portsmouth 🇬🇧

On July 19th 2024 the first PLAYCE #DesignedbyASM in England was opened in Portsmouth! Read more >

PLAYCE PXL​ University of Applied Science

@ Hasselt 🇧🇪

The first PLAYCE #DesignedbyASM in Belgium was build at the University of Applied Science PXL in Hasselt. The previous use of the gymnasium for gymnastics was due for renovation. Together with the instructors of the program, a custom design was created, including a sliding zone, innovative basketball hoops, a digital projection screen, and plenty of attractive affordances. The first phase has been completed. In the second phase, the acoustic walls, climbing wall, and gym equipment will follow.

PLAYCE Landal Wirfttal

@ Stadtkyll 🇩🇪​

Due to flooding, a field at the Landal park Wirfttal was impassable. ASM had the opportunity to create a beautiful design here!

Workshop ASM S&C Basketball​

@ CZ Basketball 🇨🇿​

The ASM Academy conducted workshops for the Czech Basketball Federation, bringing together strength and conditioning coaches specialized in basketball, as well as basketball coaches of the highest level.

Planning

Planning najaar 2024 volgt binnenkort. 

Laat je e-mail achter en ontvang eenmalig een seintje als de nieuwe opleidingen online staan.

Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO), Amsterdam

13 februari, 27 februari & 13 maart 2025

17:00 – 21:30

Incl. pauze met maaltijd

€ 1095,-

Vrijgesteld van BTW.

In samenwerking met:

KNVB Campus, Zeist

17 februari, 17 maart & 31 maart 2025

17:00 – 21:30

Incl. pauze met maaltijd

€ 1095,-

Vrijgesteld van BTW.

In samenwerking met:

BV Sport, Leeuwarden

16 april, 7 mei & 21 mei 2025

17:00 – 21:30

Incl. pauze met maaltijd

€ 1095,-

Vrijgesteld van BTW.

In samenwerking met:

Sportcampus Zuiderpark, Den Haag

13 mei, 27 mei & 10 juni 2025

17:00 – 21:30

Incl. pauze met maaltijd

€ 1095,-

Vrijgesteld van BTW.

In samenwerking met:

Topsportcentrum, Almere

4 juni, 18 juni & 25 juni 2025

17:00 – 21:30

Incl. pauze met maaltijd

€ 1095,-

Vrijgesteld van BTW.

In samenwerking met:

BV Sport, Leeuwarden

16 april, 7 mei & 21 mei 2025

17:00 – 21:30

Incl. pauze met maaltijd

€ 1095,-

Vrijgesteld van BTW.

In samenwerking met:

KNVB Campus, Zeist

donderdag 17 april & donderdag 15 mei 2025

17:00 – 21:30

Incl. pauze met maaltijd

€ 695,-

Vrijgesteld van BTW.

In samenwerking met:

Inspiratievideo's voor de gymles in je inbox 📥

Lukt het aanmelden niet? Mail je voornaam en achternaam en voor welke video’s je wilt aanmelden naar contact@athleticskillsmodel.nl

Met het insturen bevestig je op de hoogte zijn van onze privacyverklaring en word je automatisch toegevoegd aan de nieuwsbrief van de Athletic Skills Company. Je kan je altijd uitschrijven via de link onderaan de mailings. Met het uitschrijven schrijf je jezelf ook uit voor mailings over de  inspiratievideo’s voor de gymles.

De beste oefenstof voor de warm-up met ouderen in je inbox 📥

Met het insturen bevestig je op de hoogte zijn van onze privacyverklaring en word je automatisch toegevoegd aan de nieuwsbrief van de Athletic Skills Company. Je kan je altijd uitschrijven via de link onderaan de mailings. Met het uitschrijven schrijf je jezelf ook uit voor mailings over de ASM-OldStars video’s.

Lukt het aanmelden niet? Mail dan je e-mail, voornaam en achternaam naar contact@athleticskillsmodel.nl

Inschrijven

ASM-OLDSTARS TRAINERSCURSUS

Bekijk beschikbare data en locaties >
Wat is de Masters of Movement Community of Learners? >

Contactgegevens.



Over jou.


Je hebt de keuze uit unisexmaten, van S t/m XL. Bij twijfel, kies dan een maat kleiner. 

 

Maat | Lengte/Breedte

S | 70.5/47. M | 72/50. L | 73.5/53. XL | 75/56. 2XL | 76,5/59


Betaling.



Indien je werkgever betaalt, vul dan onderstaande velden in. Zo niet, ga dan door naar stap 4.
Let op: Controleer bij je organisatie voor de juiste factuur- en contactgegevens.

Voorwaarden.



De beste oefenstof in je inbox 📥

Ontvang de 3-delige selectie van de bijna 100 spel- en oefenvormen om direct toe te passen.

Samengesteld op het Athletic Skills Platform. 

Met het insturen bevestig je op de hoogte zijn van onze privacyverklaring en word je automatisch toegevoegd aan de nieuwsbrief van de Athletic Skills Company. Je kan je altijd uitschrijven via de link onderaan de mailings. Met het uitschrijven schrijf je jezelf ook uit voor mailings over VoetbalFit.

Lukt het aanmelden niet? Mail dan je e-mail, voornaam en achternaam naar contact@athleticskillsmodel.nl

Inschrijven

MASTERS OF MOVEMENTTM

Contactgegevens.



Over jou.


Dieetwensen
💚🌱 We bieden standaard een vegetarische optie. Heb je aanvullende dieetwensen/allergien, laat het hieronder weten.

Je hebt de keuze uit unisexmaten, van S t/m XL. Bij twijfel, kies dan een maat kleiner. 

 

Maat | Lengte/Breedte

S | 70.5/47. M | 72/50. L | 73.5/53. XL | 75/56. 2XL | 76,5/59


Betaling.



Indien je werkgever betaalt, vul dan onderstaande velden in. Zo niet, ga dan door naar stap 4.
Let op: Controleer bij je organisatie voor de juiste factuur- en contactgegevens.

Voorwaarden.



Inschrijven

ASM INSTRUCTEURSOPLEIDING SPECIALIST

Bekijk beschikbare data en locaties>
Wil je inschrijven voor de combinatie met 12 maanden Masters of Movement voor 1190 €995,-? Klik dan hier

Contactgegevens.



Over jou.


Dieetwensen
💚🌱 We bieden standaard een vegetarische optie. Heb je aanvullende dieetwensen/allergien, laat het hieronder weten.

Betaling.



Indien je werkgever betaalt (eventueel na afwijzing STAP-budget), vul dan onderstaande velden in. Zo niet, ga dan door naar stap 4.
Let op: Controleer bij je organisatie voor de juiste factuur- en contactgegevens.

Voorwaarden.



GELUKT 🙌

Je inschrijving is gelukt! 

Je ontvangt een automatische bevestiging in je mailbox. Heb je niks ontvangen? Neem dan contact met ons op.

Inschrijven

ASM INSTRUCTEURSOPLEIDING ADVANCED

Bekijk beschikbare data en locaties>

Contactgegevens.



Over jou.


Dieetwensen
💚🌱 We bieden standaard een vegetarische optie. Heb je aanvullende dieetwensen/allergien, laat het hieronder weten.

Je hebt de keuze uit unisexmaten, van S t/m XL. Bij twijfel, kies dan een maat kleiner. 

 

Maat | Lengte/Breedte

S | 70.5/47. M | 72/50. L | 73.5/53. XL | 75/56. 2XL | 76,5/59


Betaling.



Indien je werkgever betaalt, vul dan onderstaande velden in. Zo niet, ga dan door naar stap 4.
Let op: Controleer bij je organisatie voor de juiste factuur- en contactgegevens.

Voorwaarden.



NIEUWSBRIEF

Het laatste nieuws, actuele ontwikkelingen, interessante artikelen en opvallende berichten rondom het Athletic Skills Model op een rij in je mailbox.