45%(v) 65%(m) profrenners heeft een slechte botgezondheid. Wat nu? – NLCOACH

45%(v) 65%(m) profrenners heeft een slechte botgezondheid. Wat nu? – NLCOACH

Wat hebben veelzijdig bewegen en goede botgezondheid met elkaar te maken?

65 procent van de mannelijke en 45 procent van de vrouwelijke profrenners heeft een slechte botgezondheid, blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Oorzaak? Een te eenzijdige fysieke belasting van het lichaam. René Wormhoudt (60) is conditietrainer van het Nederlands Elftal en loopt al decennia voorop met veelzijdige beweegprogramma’s. Hij trekt aan de bel. “Stop meer energie in andere vormen van bewegen.”

NLCOACH
Door: Robert Hesen

Lees het origineel op NLCOACH.nl >

In de praktijk betekent een verminderde botdichtheid een grotere kans op een breuk, bijvoorbeeld bij een val. Uit het onderzoek van de HAN blijkt dat wielrenners die in het verleden meerdere sporten beoefenden een betere botgezondheid hebben dan collega’s die van jongs af aan alleen fietsten.

ASM

René Wormhoudt is van oorsprong fysiotherapeut en ontwikkelde samen met Prof. dr. Geert Savelsbergh van de Vrije Universiteit Amsterdam het Athletic Skills Model (ASM), een praktisch en wetenschappelijk model voor veelzijdig bewegen. “Bewegen is goed voor je botten, maar veelzijdig bewegen kan je botten sterker maken. Dat komt omdat je door veelzijdig te bewegen vanuit verschillende richtingen druk- en trekkracht aanbiedt op het botweefsel.”

Kwetsbare groepen

En dat is niet alleen belangrijk voor topsporters, maar voor elk individu, stelt Wormhoudt. Drie groepen die hij in het bijzonder noemt zijn pubers, vrouwen in de overgang en ouderen. Wormhoudt: “Ik adviseer dat deze groepen de consequenties van een te eenzijdige belasting goed overwegen. Daarom raad ik trainers en coaches die met deze groepen werken aan om structureel de tien grondvormen van bewegen (het ASM ontwikkelde de Schijf van 10!, red.) in te brengen binnen de beweegprogramma’s. Op die manier kun je aan de botgezondheid werken en klachten voorkomen.”

Gevarenzone

Hardlopers gaan vaak alleen rechtdoor, een eenzijdige vorm van bewegen. Wormhoudt stelt dat het interessant is om bewegingen in verschillende richtingen toe te voegen aan het programma. “Denk dan aan trailpaden of een parcours door de stad waarbij je gebruik maakt van de parken, de muurtjes, stoepen en kronkelpaden. Maar ook een tikspelletje integreren bij een groep lopers is vanuit dit perspectief interessant.”

Wetenschappelijke bevindingen ondersteunen adviezen om een vroege specialisatie voor kinderen in hardlopen uit te stellen. In plaats hiervan is het nuttig om op jonge leeftijd vanuit meerder richtingen spelvormen of sporten te doen, waarbij het rennen met versnellingen en vertragingen plaatsvindt. Wormhoudt: “Dat kun je bijvoorbeeld doen in combinatie met springen en landen of balanceren en vallen. Zo ontwikkel je een robuuster skelet. Dat voorkomt botbelastingblessures, mogelijk ook in de groei. Sporten als fietsen en zwemmen helpen mensen daarom niet aan sterkere botten, al zijn ze wel goed voor het uithoudingsvermogen.”

Grondvormen van bewegen

Wormhoudt vertelt dat het als coach of beweger een meerwaarde is om naar de specifieke grondvormen van bewegen te kijken in de sport die mensen uitoefenen: “Het is goed om die vormen op een veelzijdige wijze aan te bieden”, legt Wormhoudt uit. “Daarnaast zijn er ook grondvormen van bewegen die niet in een sport voorkomen. Het is in theorie daarom interessant om wielrenners te laten dansen of badmintonnen. Waarom? Het lichaamsgewicht wordt gedragen door de benen en mensen maken bewegingen in allerlei richtingen, waarbij dat met badmintonnen ook nog eens heel explosief gebeurt.”

Klimmen

Freerunning, boksen, padel of activiteiten als traplopen, heuvels oplopen of bewegingen waar klimmen en klauteren in terugkomen noemt Wormhoudt ook als mogelijke opties. “Bij klimactiviteiten kun je bijvoorbeeld ook de nadruk op de armen plaatsen. Naast de benen en rug wil je ook deze botten verstevigen. Het mooiste is wanneer je een activiteit vindt die iemand leuk vindt. Daar haal je op termijn meer motivatie en dus winst uit.”

OldStars-programma

De botgezondheid gaat na het 35e levensjaar achteruit, een fysiologisch proces. Ouderen hebben meer kans om te vallen en geblesseerd te raken. Juist voor deze doelgroep is het interessant om veelzijdig te bewegen, stelt Wormhoudt. Het OldStars-programma van het Nationale Ouderenfonds is daarom gebaseerd op het ASM. In dit programma worden ouderen uitgenodigd om in beweging te komen. Via uitdagende sport- en spelvormen worden de tien grondvormen van bewegen gestimuleerd. Wormhoudt: “Denk dan aan stoeien en vechten met op maat gemaakte contactvormen. Daarnaast wordt extra aandacht gegeven aan balans en het aanpassingsvermogen.”

Bewegen op muziek is daarbij een vorm die veel terugkomt. Wormhoudt benadrukt dat daarbij niet altijd gedanst hoeft te worden. “Denk ook aan dribbelen, schaatsbewegingen, zwaaien of trappen op de maat. Met muziek kun je ook variatie aanbrengen in snelheid, ritme en differentiaties aanbieden binnen de diverse vormen van balans. Zo kan je in korte tijd een beroep doen op een flink aantal grondvormen van bewegen.”

Investeer

Wormhoudt adviseert sporters en bewegers advies te vragen te vragen voor een beweegprogramma. Dat kan bij een fysiotherapeut of een andere specialist. Zijn boodschap blijft helder: “Wil je als coach ervoor zorgen dat jouw sporters, ongeacht niveau en leeftijd, een optimale botgezondheid behouden en het risico op blessures beperken? Investeer dan ook in andere vormen van bewegen.”

Leer verantwoorde beweegprogramma's schrijven in de sport, fysiotherapie en bewegingsonderwijs.

Volg een opleiding bij de ASM Academy.

Deel dit bericht:

Luister terug.

Luister terug.

Luister terug.

Luister terug.

Luister terug.

Luister terug.

Inspiratievideo's voor de gymles in je inbox 📥

Lukt het aanmelden niet? Mail je voornaam en achternaam en voor welke video’s je wilt aanmelden naar contact@athleticskillsmodel.nl

Met het insturen bevestig je op de hoogte zijn van onze privacyverklaring en word je automatisch toegevoegd aan de nieuwsbrief van de Athletic Skills Company. Je kan je altijd uitschrijven via de link onderaan de mailings. Met het uitschrijven schrijf je jezelf ook uit voor mailings over de  inspiratievideo’s voor de gymles.

De beste oefenstof voor de warm-up met ouderen in je inbox 📥

Met het insturen bevestig je op de hoogte zijn van onze privacyverklaring en word je automatisch toegevoegd aan de nieuwsbrief van de Athletic Skills Company. Je kan je altijd uitschrijven via de link onderaan de mailings. Met het uitschrijven schrijf je jezelf ook uit voor mailings over de ASM-OldStars video’s.

Lukt het aanmelden niet? Mail dan je e-mail, voornaam en achternaam naar contact@athleticskillsmodel.nl

Inschrijven

ASM-OLDSTARS TRAINERSCURSUS

Bekijk beschikbare data en locaties >
Wat is de Masters of Movement Community of Learners? >

Contactgegevens.



Over jou.


Je hebt de keuze uit unisexmaten, van S t/m XL. Bij twijfel, kies dan een maat kleiner. 

 

Maat | Lengte/Breedte

S | 70.5/47. M | 72/50. L | 73.5/53. XL | 75/56. 2XL | 76,5/59


Betaling.



Indien je werkgever betaalt, vul dan onderstaande velden in. Zo niet, ga dan door naar stap 4.
Let op: Controleer bij je organisatie voor de juiste factuur- en contactgegevens.

Voorwaarden.



De beste oefenstof in je inbox 📥

Ontvang de 3-delige selectie van de bijna 100 spel- en oefenvormen om direct toe te passen.

Samengesteld op het Athletic Skills Platform. 

Met het insturen bevestig je op de hoogte zijn van onze privacyverklaring en word je automatisch toegevoegd aan de nieuwsbrief van de Athletic Skills Company. Je kan je altijd uitschrijven via de link onderaan de mailings. Met het uitschrijven schrijf je jezelf ook uit voor mailings over VoetbalFit.

Lukt het aanmelden niet? Mail dan je e-mail, voornaam en achternaam naar contact@athleticskillsmodel.nl

Inschrijven

MASTERS OF MOVEMENTTM

Contactgegevens.



Over jou.


Dieetwensen
💚🌱 We bieden standaard een vegetarische optie. Heb je aanvullende dieetwensen/allergien, laat het hieronder weten.

Je hebt de keuze uit unisexmaten, van S t/m XL. Bij twijfel, kies dan een maat kleiner. 

 

Maat | Lengte/Breedte

S | 70.5/47. M | 72/50. L | 73.5/53. XL | 75/56. 2XL | 76,5/59


Betaling.



Indien je werkgever betaalt, vul dan onderstaande velden in. Zo niet, ga dan door naar stap 4.
Let op: Controleer bij je organisatie voor de juiste factuur- en contactgegevens.

Voorwaarden.



Inschrijven

ASM INSTRUCTEURSOPLEIDING SPECIALIST

Bekijk beschikbare data en locaties>
Wil je inschrijven voor de combinatie met 12 maanden Masters of Movement voor 1190 €995,-? Klik dan hier

Contactgegevens.



Over jou.


Dieetwensen
💚🌱 We bieden standaard een vegetarische optie. Heb je aanvullende dieetwensen/allergien, laat het hieronder weten.

Betaling.



Indien je werkgever betaalt (eventueel na afwijzing STAP-budget), vul dan onderstaande velden in. Zo niet, ga dan door naar stap 4.
Let op: Controleer bij je organisatie voor de juiste factuur- en contactgegevens.

Voorwaarden.



GELUKT 🙌

Je inschrijving is gelukt! 

Je ontvangt een automatische bevestiging in je mailbox. Heb je niks ontvangen? Neem dan contact met ons op.

Inschrijven

ASM INSTRUCTEURSOPLEIDING ADVANCED

Bekijk beschikbare data en locaties>

Contactgegevens.



Over jou.


Dieetwensen
💚🌱 We bieden standaard een vegetarische optie. Heb je aanvullende dieetwensen/allergien, laat het hieronder weten.

Je hebt de keuze uit unisexmaten, van S t/m XL. Bij twijfel, kies dan een maat kleiner. 

 

Maat | Lengte/Breedte

S | 70.5/47. M | 72/50. L | 73.5/53. XL | 75/56. 2XL | 76,5/59


Betaling.



Indien je werkgever betaalt, vul dan onderstaande velden in. Zo niet, ga dan door naar stap 4.
Let op: Controleer bij je organisatie voor de juiste factuur- en contactgegevens.

Voorwaarden.



NIEUWSBRIEF

Het laatste nieuws, actuele ontwikkelingen, interessante artikelen en opvallende berichten rondom het Athletic Skills Model op een rij in je mailbox.