Bewegen speelt een belangrijke rol in het voorkomen én behandelen van tal van chronische aandoeningen

Bewegen speelt een belangrijke rol in het voorkomen én behandelen van tal van chronische aandoeningen

Fysieke inactiviteit de grootste modificeerbare risicofactor in de geneeskunde. - Samenvatting

Langdurige fysieke inactiviteit vergroot aanzienlijk het risico op het ontwikkelen van tal van chronische aandoeningen, variërend van type 2 diabetes en het metabool syndroom tot verschillende vormen van kanker en hart- en vaatziekten. Bewegen speelt een belangrijke rol in het voorkomen én behandelen van deze ziekten. Drie specialisten belichten, ieder vanuit hun eigen vakgebied, deze risico’s en vertellen op MedNet.nl over hun inspanningen om de relatie tussen bewegen en (het voorkomen of beïnvloeden van) ziekte over het voetlicht te brengen.

MedNet.nl

Door: Drs. Frank van Wijck

Lees het origineel op MedNet.nl >

"Fysieke inactiviteit een grotere risicofactor dan overgewicht en roken."

Nico Weerkamp, voormalig topsporter en neuroloog, zag dat gedurende zijn opleiding tot arts het belang van bewegen nauwelijks aan bod kwam, ondanks de grote wetenschappelijke evidence. Weerkamp benadrukt het belang van leefstijl in gesprekken met zijn patiënten en het effect van lichaamsbeweging op het verminderen van risico op aandoeningen zoals diabetes en hart- en vaatziekten. ‘’Als iets werkt in de geneeskunde, is het aerobe fitness. Uit Nijmeegs onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat fysieke inactiviteit een grotere risicofactor voor het krijgen van een beroerte is dan overgewicht en roken.’’

Bewegen is goed, maar sporten is beter.

‘’Als het over bewegen gaat is alles wat je doet goed. Echter er is wel een dosis-respons relatie: bewegen is goed, maar sporten is beter.’’ Een hogere intensiteit, zorgt voor een verder afname van het risico. Dit heeft te maken met goede stoffen die vrijkomen uit de spieren bij het sporten, deze herstellen DNA en beschermen zo tegen chronische aandoeningen. Daarnaast heeft fysieke activiteit een positieve invloed op het brein en werkt het als neuroprotectivum (beschermend voor de hersenen). Er zijn zelfs studies die aantonen dat het brein nieuw hersenweefsel kan aanmaken, zelfs bij mensen met een hersenziekte. Nico Weerkamp pleit dan ook voor het integreren van bewegen in basisgeneeskundige opleidingen vanwege de aanzienlijke impact op gezondheid.

"We moeten de kennis van stedenbouwers en architecten gebruiken die weten hoe je een wijk moet bouwen om beweging te stimuleren."

Internist en hoogleraar diabetologie Hanno Pijl benadrukt de noodzaak van onderzoek naar de relatie tussen diabetes en kanker en pleit daarnaast voor meer aandacht voor leefstijlinterventies. Hij identificeert voeding, gebrek aan lichaamsbeweging, chronische stress, toxines, roken en alcoholconsumptie als belangrijke factoren die moeten worden aangepakt. ‘’Allemaal dingen waar we iets mee moeten, daarover moet de politieke een maatschappelijke consensus komen. We moeten de kennis van stedenbouwers en architecten gebruiken die weten hoe je een wijk moet bouwen om beweging te stimuleren.’’

"Het zou helpen als de maatschappelijke omgeving zo is ingericht dat ze uitnodigt tot bewegen. Dat is helaas vaak niet het geval, voor de inrichting van veel zorggebouwen geldt hetzelfde."

Pijl gelooft dat we fundamenteel iets moeten veranderen om dit probleem aan te pakken. Ook de rol van medici hierin is belangrijk, zowel op het niveau van het individu als op het niveau van de samenleving en politiek.

Opleiding

Sportarts Hans Zwerver legt het belang van sportgeneeskunde uit in de huidige tijd ‘’als sportartsen hebben we unieke kennis over de relatie tussen bewegen, gezondheid en ziekte’’. Hij stelt dat het specialisme nog te weinig wordt ingezet. Aangezien bewegen belangrijk is voor zowel preventie als behandeling. ‘’De meeste artsen schrijven niet aan hun patiënten voor dat ze moeten bewegen. En als ze dat al wel doen, ervaren ze een kloof naar de sport- en beweegwereld. Dit is enerzijds een organisatorisch probleem, maar nog veel meer een opleidingsprobleem. In de basisopleiding tot arts is een inhaalslag nodig op dit gebied. En hetzelfde geldt in de opleiding tot medisch specialist en de nascholingen die voor hen worden aangeboden. In iedere richtlijn van de medische professionals zou een module bewegen en leefstijl moeten worden opgenomen.”

Doen wat je leuk vindt

Zwerver is voorzitter van het Nationaal Centrum Exercise is Medicine. Een initiatief met als doel deze kloof te overbruggen en te zorgen dat het belang van bewegen standaard in de spreekkamer wordt besproken. Zwerver beschrijft dat ‘exercise’ niet per se sporten hoeft te zijn, maar dat het ook ander beweging omvat. ‘‘Het is vooral belangrijk dat mensen iets gaan doen dat ze leuk vinden. Anders houden ze het niet vol. Het zou helpen als de maatschappelijke omgeving zo is ingericht dat ze uitnodigt tot bewegen. Dat is helaas vaak niet het geval, voor de inrichting van veel zorggebouwen geldt hetzelfde. En is het ziekenhuis is het probleem dat de patient in bed gaat liggen en ook in bed zijn eten krijgt. Ook hier is enorme winst te behalen’’ 

Deel dit bericht:

ASM Course

@ Trinidad & Tobago 🇹🇹

In corporation with TT Sport a group of coaches and PE teachers followed the official ASM Instructor Course ‘Advanced’ in 2023. 

Luister terug.

Luister terug.

Luister terug.

Luister terug.

Luister terug.

Luister terug.

Inspiratievideo's voor de gymles in je inbox 📥

Lukt het aanmelden niet? Mail je voornaam en achternaam en voor welke video’s je wilt aanmelden naar contact@athleticskillsmodel.nl

Met het insturen bevestig je op de hoogte zijn van onze privacyverklaring en word je automatisch toegevoegd aan de nieuwsbrief van de Athletic Skills Company. Je kan je altijd uitschrijven via de link onderaan de mailings. Met het uitschrijven schrijf je jezelf ook uit voor mailings over de  inspiratievideo’s voor de gymles.

De beste oefenstof voor de warm-up met ouderen in je inbox 📥

Met het insturen bevestig je op de hoogte zijn van onze privacyverklaring en word je automatisch toegevoegd aan de nieuwsbrief van de Athletic Skills Company. Je kan je altijd uitschrijven via de link onderaan de mailings. Met het uitschrijven schrijf je jezelf ook uit voor mailings over de ASM-OldStars video’s.

Lukt het aanmelden niet? Mail dan je e-mail, voornaam en achternaam naar contact@athleticskillsmodel.nl

Inschrijven

ASM-OLDSTARS TRAINERSCURSUS

Bekijk beschikbare data en locaties >
Wat is de Masters of Movement Community of Learners? >

Contactgegevens.



Over jou.


Je hebt de keuze uit unisexmaten, van S t/m XL. Bij twijfel, kies dan een maat kleiner. 

 

Maat | Lengte/Breedte

S | 70.5/47. M | 72/50. L | 73.5/53. XL | 75/56. 2XL | 76,5/59


Betaling.



Indien je werkgever betaalt, vul dan onderstaande velden in. Zo niet, ga dan door naar stap 4.
Let op: Controleer bij je organisatie voor de juiste factuur- en contactgegevens.

Voorwaarden.



De beste oefenstof in je inbox 📥

Ontvang de 3-delige selectie van de bijna 100 spel- en oefenvormen om direct toe te passen.

Samengesteld op het Athletic Skills Platform. 

Met het insturen bevestig je op de hoogte zijn van onze privacyverklaring en word je automatisch toegevoegd aan de nieuwsbrief van de Athletic Skills Company. Je kan je altijd uitschrijven via de link onderaan de mailings. Met het uitschrijven schrijf je jezelf ook uit voor mailings over VoetbalFit.

Lukt het aanmelden niet? Mail dan je e-mail, voornaam en achternaam naar contact@athleticskillsmodel.nl

Inschrijven

MASTERS OF MOVEMENTTM

Contactgegevens.



Over jou.


Dieetwensen
💚🌱 We bieden standaard een vegetarische optie. Heb je aanvullende dieetwensen/allergien, laat het hieronder weten.

Je hebt de keuze uit unisexmaten, van S t/m XL. Bij twijfel, kies dan een maat kleiner. 

 

Maat | Lengte/Breedte

S | 70.5/47. M | 72/50. L | 73.5/53. XL | 75/56. 2XL | 76,5/59


Betaling.



Indien je werkgever betaalt, vul dan onderstaande velden in. Zo niet, ga dan door naar stap 4.
Let op: Controleer bij je organisatie voor de juiste factuur- en contactgegevens.

Voorwaarden.



Inschrijven

ASM INSTRUCTEURSOPLEIDING SPECIALIST

Bekijk beschikbare data en locaties>
Wil je inschrijven voor de combinatie met 12 maanden Masters of Movement voor 1190 €995,-? Klik dan hier

Contactgegevens.



Over jou.


Dieetwensen
💚🌱 We bieden standaard een vegetarische optie. Heb je aanvullende dieetwensen/allergien, laat het hieronder weten.

Betaling.



Indien je werkgever betaalt (eventueel na afwijzing STAP-budget), vul dan onderstaande velden in. Zo niet, ga dan door naar stap 4.
Let op: Controleer bij je organisatie voor de juiste factuur- en contactgegevens.

Voorwaarden.



GELUKT 🙌

Je inschrijving is gelukt! 

Je ontvangt een automatische bevestiging in je mailbox. Heb je niks ontvangen? Neem dan contact met ons op.

Inschrijven

ASM INSTRUCTEURSOPLEIDING ADVANCED

Bekijk beschikbare data en locaties>

Contactgegevens.



Over jou.


Dieetwensen
💚🌱 We bieden standaard een vegetarische optie. Heb je aanvullende dieetwensen/allergien, laat het hieronder weten.

Je hebt de keuze uit unisexmaten, van S t/m XL. Bij twijfel, kies dan een maat kleiner. 

 

Maat | Lengte/Breedte

S | 70.5/47. M | 72/50. L | 73.5/53. XL | 75/56. 2XL | 76,5/59


Betaling.



Indien je werkgever betaalt, vul dan onderstaande velden in. Zo niet, ga dan door naar stap 4.
Let op: Controleer bij je organisatie voor de juiste factuur- en contactgegevens.

Voorwaarden.



NIEUWSBRIEF

Het laatste nieuws, actuele ontwikkelingen, interessante artikelen en opvallende berichten rondom het Athletic Skills Model op een rij in je mailbox.